"תעשה השתדלות" • מרן הרב שטינמן שיגר מכתב אישי לנשיא צרפת

"וכעת שעומד על הפרק הריסת בתי העלמין באלג'יר, אשר הוא דבר חמור ביותר ואין ביד מי שיכול להתיר דבר זה על פי ההלכה היהודית"
ישראל פריי 3 Comment on "תעשה השתדלות" • מרן הרב שטינמן שיגר מכתב אישי לנשיא צרפת

על רקע כוונת גורמים בקהילה היהודית הצרפתית לאפשר פינוי בתי עלמין באלג'יריה, פונה מרן הגראי"ל במכתב ישיר לנשיא צרפת, ומבקש את עזרתו • "אנו בני העם היהודי מאמינים בהישארות הנפש" • כל הפרטים על הדרמה שמטלטלת את יהדות אירופה

צילום: אלי קובין
"וכעת שעומד על הפרק הריסת בתי העלמין באלג'יר, אשר הוא דבר חמור ביותר ואין ביד מי שיכול להתיר דבר זה על פי ההלכה היהודית"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

על רקע כוונת גורמים בקהילה היהודית הצרפתית לאפשר פינוי בתי עלמין יהודיים באלג'יריה, שיגר מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן מכתב נדיר לנשיא צרפת פרנסואה הולנד, ובו הוא מפציר בו לשמור על בתי העלמין היהודיים.

"אנו בני העם היהודי מאמינים בהישארות הנפש ובכל הדורות עשו הכל לבל תופרע חלילה מנוחתם של שוכני עפר", כותב הגראי"ל לנשיא הצרפתי. "וכעת שעומד על הפרק הריסת בתי העלמין באלג'יר, אשר הוא דבר חמור ביותר ואין ביד מי שיכול להתיר דבר זה על פי ההלכה היהודית".

הגראי"ל ממשיך: "על כן פונה אני לכבוד הנשיא אשר מנהיג את השלטון במדינתכם בהנהגה של חסד, גם כלפי העם היהודי, והשפעתם רבה גם במדינת אלג'יריה, שבוודאי מדינת צרפת תעשה כל השתדלות למנוע חילול והרס מקום קבורתם, ולפגוע בכבוד החיים, הן בצרפת והן באלג'יריה".

יצוין כי במהלך המגעים הממושכים והרגישים בין הגורמים השונים, נמצא כי גזירת הפינוי של קברי היהודים באלג'יריה אין מקורה בהחלטה ובוודאי לא בדרישה של ממשלת צרפת. היוזמה הזו הגיעה דווקא מהקונסיסטואר – ארגון הגג של יהדות צרפת. לאחר שממשלת צרפת החליטה לפנות בתי קברות של קתולים במדינה הערבית שהייתה בעבר תחת חסותה, הקהילה היהודית פנתה לשלטונות וביקשה מהם שינהגו כך גם בכל הקשור לבתי עלמין יהודיים במדינה.

בקונסיסטואר הסתמכו על פסק הלכה שניתן לפני כמה שנים על ידי הרה"ג רבי ירמיה מנחם כהן שליט"א אז אב"ד בפריז, ועל ידי הרה"ג רבי דוד משאש זצ"ל רבה הראשי של פריז. פסק ההלכה הזה, כפי שהתברר למצער, לא התבסס על מלוא הפרטים והתמונה כולה, ובוודאי שלא התייחס לפינוי בתי העלמין באופן קולקטיבי. בינתיים נסתלק הרב משאש זצ"ל לבית עולמו.

יבדלחט"א הרה"ג רבי ירמיה מנחם כהן, לאחר שקיבל את המידע כולו – כולל את העובדה הבסיסית לפיה פינוי הקברים אינו דרישה של ממשלת צרפת וכי הקונסיסטואר מתבסס על המכתב שכתב יחד עם הרב משאש, חזר בו מהמכתב הראשון ופרסם פסק הלכה חדש ומעודכן – האוסר על פינוי הקברים.

ב'מהדורת הבוקר' של 'קול חי', שוחח מוטי לביא עם עורך העיתון החרדי-צרפתי 'קונטרס' הרב נתן קאהן, ששטח את מלוא השתלשלות הפרשה, את מעורבות הגורמים השונים, ואת החרדה הממשית מהפקרת בתי עלמין בהם טמונים מאות יהודים, האזינו:



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 3

    איך היהדות האורתודכסית שותקת למר מרגי מצרפת שפועל נגד מנהיגי הדור שליט"א?

  2. 2

    ואיפה התנועה שטוענת "להחזיר עטרה ליושנה"? כנראה לדידם זה דבר שולי, יותר חשוב לנסות לצבור רייטינג על הגל העדתי

  3. 1

    המאמר כאן הוא ממש היפך רוח היהדות! אין ביהדות מושג של תאווה לשליטה וכח ולהיות מעצמה (שאיפה מגלומנית כשלעצמה)
    וכך נפסק ברמב"ם לא בתור מוסר כי אם להלכה ממש:
    "לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בעכו"ם, ולא כדי שינשאו אותם העמים,ולא כדי לאכול לשתות ולשמוח,אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא" (רמב"ם הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ד')